streda 8. mája 2013

Suzanne Collins - Drozdajka (Hunger Games ¤ 3)

"Túžba uniknúť do lesa, hoci len na dve hodiny, je silnejšia než všetky obavy. Ponoriť sa do zelene a vykúpať sa v slnešných lúčoch mi určite pomôže usporiadať si myšlienky. Len čo sa vymotáme z hlavných chodieb, rozbehneme sa ako malé deti k zbrojnici."


Názov: Drozdajka
Originál: MockingJay
Autor: Suzanne Collins
Vydalo: IKAR, 2011, 294 strán

Séria: Huger Games ¤ 3

Ani v záverečnej časti trilógie Hry o život nie je autorka Suzanne Collinsová k svojej hrdinke milosrdná. Naopak, Katniss Everdeenová prežíva najťažšie obdobie svojho života. Hoci z Hier štvrťstoročia ako-tak vyviazla so zdravou kožou a mama so sestrou sú v bezpečí, jej starosti sa ešte neskončili. Sídlo zrovnalo so zemou Dvanásty obvod, zahynuli tisíce ľudí. Katniss pripisuje vinu za ich smrť sebe. Peeta Mellark, jej partner z Hier, zostal v rukách nepriateľov, ktorí ho kruto mučia. Na čelo odboja sa postavil Trinásty obvod, aj keď len donedávna sa o jeho existencii takmer nič nevedelo. Vojna prináša obete na obidvoch stranách, rozdiely medzi dobrom a zlom sa čoraz viac stierajú. Víťazstvo sa síce prikláňa na stranu rebelov, no koniec je stále v nedohľadne. Krviprelievanie môže zastaviť iba Katniss. Ak chce zachrániť Peetu, zabrániť ďalšiemu mareniu životov, poraziť Sídlo a nenávideného prezidenta Snowa, musí sa znova chopiť roly drozdajky. Opäť zisťuje, že o svojom osude nerozhoduje sama, ale do istej miery sa stáva nástrojom v mocenskom súboji. Ešte stále nevyriešila dilemu, ktorému z dvoch najbližších priateľov patria jej city...

Vyzerá to tak, že s arénami sme sa rozlúčili a prichádza kvázi skutočný svet. Svet, ktorému vládne 13. obvod, v ktorom Katniss našla útočisko spolu so svojou rodinou a blízkymi. 12.obvod bol totiž zničený. Jediný, kto sa v Katnissinej blízkosti nenachádza je Peeta, toho väznia a chcú použiť proti Katniss a zároveň tak ovládnuť obvody, aby sa vrátila poslušnosť, ktorá sa akosi vytratila.

Na poslednú knihu som bola po predošlých dvoch veľmi zvedavá, dúfala som, že sa konečne dočkám nejakého dobrého konca, niečo v štýle žili šťastne až kým nepomreli. V knihe je však neskutočne veľa nešťastia, až mi to bolo miestami neskutočne ľúto. Nielen Katniss, Peetu ale všetkých, nevedela by som si predstaviť takto žiť. Našťastie ani nemusím.

Tajne som dúfala, že nejaký happy ending, aspoň v rámci možností sa konať bude. Najviac ma však prekvapilo SPOILER keď o život prišla Prim, to som nečakala ani v jednej knihe, už v prvej keď ju Katniss zachránila som myslela, že ona prežije všetko, veď ju predsa Katniss ochraňuje, keď sme ju potom stratili, mala som pocit, akoby sme bojovali pre nič, akoby to už všetko stratilo zmysel. SPOILER.

Keď si však spätne čítam ako som to napísala, uvedomujem si, ako veľmi ma táto kniha ovládala, ako som niektoré veci prežívala s Katniss, aká som bola nerozhodná pokial išlo o Galea a Peetu, ako som sa hnevala, keď prezident Snow robil všetky tie svoje protivné veci. Myslím, že práve taká má kniha byť, taká aby človeka pohltila, nenásilne ho donútila stať sa súčasťou príbehu a preživať všetko spolu s postavami.


Až na mierny pocit beznádeje pri niektorých scénach, musím dať knihe rovnako ako predošlým plný počet.

2 komentáre:

  1. Kniha je skvelá, séria naozaj podarená, ale 3. diel sa mi páčil najmenej, strašne veľa smrti a chýbala mi aréna, navyše Finnick a Prim 8_( nebola som spokojná.

    OdpovedaťOdstrániť