streda 10. decembra 2014

Cassandra Clare - Mesto kostí

„Vlastně by ani nedokázala přesně říct, proč se jí to tu líbí. Všechno to oblečení a hudba se zdálo jako sen, jako život někoho jiného, na rozdíl od jejího vlastního, nudného života.“

Začína sa to príbehom obyčajnej smrteľníčky...
alebo 416 strán o tom 
ako sa jedného dňa môže Váš život úplne zmeniť

Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do newyorského klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy a vstoupí tak do světa lovců stínů, bojovníků, kteří mají svět chránit před démony. A už z něj nevystoupí, protože její život se převrátí vzhůru nohama... Co je Clary vlastně zač? Kde se vzaly její schopnosti? A jsou pro ni spíš prokletím, nebo požehnáním? Zábavná, odvážná a neotřelá fantasy slibuje svým čtenářům strhující čtení, s nímž nebudou chtít přestat.

 Po dlhšom váhaní a odkladaní som sa konečne pustila do knihy Mesto kostí. Čiastočne preto, že už som sa na to chystala relatívne dlho a čiastočne ma k tomu konečne dokopal projekt u Cathy. Tak som vzala knihu, otvorila ju a začala čítať. Veď to poznáte.

Mňa osobne Mesto kostí nedostalo do kolien hneď na prvých stránkach, namiesto toho si pomaly získavalo moju pozornosť a dôveru v to, že to predsa len stojí za prečítanie a že je to skutočne pozoruhodný príbeh.

Na stránkach tejto knihy pozorujeme príbeh teenagerky Clary, ktorá zrazu akosi začne vidieť to, čo by zrejme vidieť nemala a to jej do značnej miery skomplikuje život a vytrhne ho zo zabehnutých koľají. Spolu so svojím najlepším priateľom Simonom sa ocitá vo víre neskutočných situácií a niektoré z nich sú skutočne nebezpečné a netradičné. Či už ide o to, že sa v jej svete zrazu objavia rôzne nadprirodzené bytosti, ktoré medzi sebou zvádzajú rôzne boje, alebo náhodná premena Simona na potkana.

„Jé, Simon!“ „Ne, já jsem Jace,“ řekl Jace trpělivě. „Simon je ten malý, co vypadá jako kuna a má špatný sestřih a deprimujúcí smysl pro módu.“

Clary bola postava, ktorá akosi ničím nevynikala, aspoň z môjho pohľadu, tým chcem povedať, že na nej nebolo nič extra, čím by ma zaujala alebo čím by bola super skvelá hrdinka, ktorú by som milovala na prvý pohľad. Na druhej strane, myslím, že jej skrytá výnimočnosť spočívala v jej jednoduchosti, že aj napriek tomu, si ma dokázala získať. Nebola sprostá, naivná, hlúpa, nemala nijaké vlastnosti, ktoré by mi nejako extra prekážali a nemohla by som ich na nej vystáť. Bola milá, nenápadná, obetavá, no proste presne taká aby nebola niečo extra ale zároveň bola skvelou hlavnou postavou. Taktiež si asi každý obľúbi rovnako ako ja Simona. Typický najlepší kamarát, ktorý sa pre Clary obetuje nech sa deje čo chce. No a nakoniec je tu Jace, krásny, blonďavý, múdry a vtipný Jace. K tomu snáď netreba ani nič dodávať, tu ostáva už len jediné – prečítať si knihu.

Clary se usmála. „Piknik? Ale na Central Park už je trochu pozdě, je tam plno –„ Mávl rukou. „Vil. Já vím.“ „Chtěla jsem říct zlodějů,“ dokončila Clary. „I když zloděje, kterj by šel po tobě, by mi bylo docela líto.“

Dej knihy je napchatý rôznymi udalosťami takmer od prvej stránky. Najprv nás pomaličky vťahuje do deja, odohrávajú sa udalosti dôležité pre jeho ďalší vývoj a sú nám vysvetlené potrebné veci. Hneď potom ako sa oboznámime s tým, s čím treba, začínajú sa diať rôzne napínavé veci a vyvrcholí to napínavým koncom. Mne osobne sa to páčilo. Všetko malo svoj poriadok, napätie sa pomaly ale isto stupňovalo a na konci knihy som si takmer obhrýzla aj uši od nervov a od všetkých tých nových informácií, ktoré nám tam autorka predložila. No skoro ma porazilo, neviem či by som našla slovo, ktoré by vhodnejšie vyjadrovalo môj pocit z tejto knihy. Rozhodne ma dostala na kolená a dala mi tri facky a chvíľu som nemala ani chuť ďalej čítať, pretože som mala pocit, že sa v tom príbehu niečo začalo a na konci mi to bolo odobrané a ďalšie knihy už bez toho proste nebudú také dobré. Ale akosi mi to nedá. Musím proste ísť ďalej, čítať ďalej a to rozhodne odporúčam každému.

„To má být Pohár smrti?“ zeptala se. Jace přikývl. „A tady na podstavci je motto nefilim, lovců stínů.“ „A co znamená?“ V šeru bíle zazářil Jaceův široký úsměv. „Znamená to: Lovci stínů: V černém vypadáme lépe než vdovy našich nepřátel, už od roku 1234.“ „Jaci – „Znamená to, že sestup do pekla je snadný,“ řekl bratr Jeremiáš.

Na úplný koniec by som ešte vyzdvihla jedno obrovské plus a tým bol humor. Aj keď dej knihy nebol nejako extra veselý, jednotlivé dialógy boli niekedy veľmi podarené čo sa týkalo humornej stránky a to ma tešilo. Hlavne preto, že sa málokedy nájdu teenageri, ktorý by ho nemali detinský alebo oplzlý alebo vulgárny alebo čojaviemešteaký. V tejto knihe mi proste „sadol“ a bola som z toho nadšená. 

Celkové hodnotenie:

Už dlho ma kniha takto nechytila, pútavá, strhujúca, dramatická a plná všetkého po čom mi srdce piští! Odporúčam minimálne mojej sister a všetkým, ktorí milujú napätie a zakázanú lásku.




2 komentáre:

  1. Naprosto super a uprimna recenze..:)

    Uryvek z clanku jsem i se zdrojem uverejnila u sebe na blogu..:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, nesmierne si to cením :) je to pre mňa veľká pocta :)

      Odstrániť